Partener sau angajat. Este posibilă recalificarea șoferilor de ride-sharing?

Numărul 2 Anul 2025
Revista Numărul 2 Anul 2025

ABSTRACT

The legal status of workers on digital work platforms is becoming an increasingly pressing issue amid the rapid spread of these businesses. In theory, ride-sharing drivers are considered self-employed, but in practice they lack the freedom usually associated with this status. Based on the control exercised by the platforms, the Directive on improved working conditions in platform work establishes a legal presumption of an employment relationship. However, in the existing legal framework, represented by the provisions of G.E.O. no. 49/2019 and G.E.O. no. 44/2008, the proposed presumption could not operate.

Keywords:

platform workers, ride-sharing, control, requalification.

REZUMAT

Statutul juridic aplicabil lucrătorilor pe platformele digitale de muncă devine o problemă tot mai presantă pe fondul răspândirii rapide a acestor întreprinderi. La nivel teoretic, șoferii care practică ride-sharing sunt consideraţi prestatori independenţi, însă în concret aceștia sunt lipsiţi de libertatea asociată în mod uzual cu acest statut. Pornind de la controlul exercitat de platforme, Directiva privind îmbunătăţirea condiţiilor de muncă în cadrul muncii pe platforme, stabilește o prezumţie legală în sensul existenţei unui raport de muncă. În cadrul legal existent însă, reprezentat de dispoziţiile O.U.G. nr. 49/2019, respectiv O.U.G. nr. 44/2008, prezumţia propusă nu ar putea opera.

Legislaţie relevantă: Directiva nr. 2024/2831 privind îmbunătăţirea condiţiilor de muncă în cadrul muncii pe platforme; O.U.G. nr. 49/2019; O.U.G. nr. 44/2008
Cuvinte cheie:
Citește articolul complet în platforma de documentare juridică Sintact.ro! Solicită un cont demo gratuit completând formularul de mai jos:

Articole similare

Caută Articole

Ultimele Articole

Newsletter Wolters Kluwer România